WIATY PRZYSTANKOWE I ZADASZENIA W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ
Zadaszenia przeciwdeszczowe i wiaty to elementy, które trwale wpisały się w krajobraz tzw. „małej architektury miejskiej”. Planując organizację przestrzeni miejskiej trudno pominąć obiekty tego typu. Chronią one przed deszczem, wiatrem, poprawiają komfort funkcjonowania w obszarze zurbanizowanym. Nierzadko pełnią też rolę nośnika informacji i reklamy. Przestrzeniami, które najczęściej bywają otoczone wiatą są przystanki (zarówno autobusowe, tramwajowe, jak i kolejowe), parkingi dla rowerów oraz palarnie. Nierzadko też podobne konstrukcje wykorzystuje się w celu zadaszenia siedzisk na boiskach lub nawet miejsc postojowych dla samochodów.
Wiata przystankowa – jaka powinna być?
Wiata przystankowa powinna być konstrukcją bardzo solidną – na tyle, aby przetrwać bez uszczerbku wszystkie niekorzystne warunki atmosferyczne (np. grad lub silny wiatr). Wiatę powinno montować się poprzez zastosowanie posadowienia, czyli umocowanie wiaty bezpośrednio na gruncie lub poprzez wykonanie fundamentu. Istnieją co prawda wiatry przystankowe ustawiane bezpośrednio na powierzchni chodnika, niemniej jednak mogą one szybko zostać przesunięte przez silny wiatr i w efekcie zniszczone lub nawet stanowić zagrożenie dla osób. Dlatego, wybierając wiatę przystankową, warto zadbać o produkt właściwej jakości.
Z czego wykonuje się wiaty przystankowe?
Stelaż wiaty przystankowej najczęściej wykonuje się ze stali, natomiast jej zadaszenie lub pokrycia boków (jeśli takie występują) wykonuje się z hartowanego szkła lub tworzywa sztucznego – najczęściej jest to poliwęglan komorowy. Stosunkową nowością są wiaty przystankowe wykonane z aluminium – w odróżnieniu od klasycznej stali jest ono materiałem lżejszym, bardzo odpornym na warunki atmosferyczne, a przy tym gwarantującym wysoką estetykę produktu.
Jaką wiatę przystankową wybrać?
Na rynku znaleźć możemy wiele różnych modeli wiat przystankowych. Zazwyczaj nie są to konstrukcje zamknięte i posiadają 3 ściany, choć spotkać możemy także wersje „skromniejsze”, jak i te w bardziej „nieregularnych” kształtach. Nierzadko producenci oferują możliwość modyfikacji projektu tak, aby zaspokajał on potrzeby klienta.
Wiaty przystankowe nierzadko posiadają także dodatkowe elementy wyposażenia – mogą być nimi siedziska (krzesełka lub ławki) lub kosze na śmieci. Klasycznym przykładem współczesnej wiaty przystankowej może być wiata LUX. Posiada ona 3-ściankową konstrukcję i możliwość wyposażenia jej w plastikowe siedziska lub drewnianą ławkę. Jej producent oferuje dość szeroką możliwość modyfikacji projektu – od wyboru kolorów po materiał wykonania (stal nierdzewna lub aluminium).
Przykładem budżetowej wiaty przystankowej wyposażonej w drewniane siedzisko jest wiata przystankowa Giewont. Mimo prostej i niewielkiej konstrukcji jest ona niezwykle wytrzymała i doskonale spełnia swoje zadanie – chroni podróżnych komunikacji miejskiej przed wiatrem lub opadami.
Nierzadko włodarze dużych miast lub nowoczesnych gmin stawiają na wiaty przystankowe o modernistycznym wyglądzie i podniesionych walorach estetycznych. Dość popularnym modelem jest wiata przystankowa Convivale, wykonana z aluminium anodowanego. Posiada ona możliwość zamontowania dodatkowego podświetlenia LED czy podświetlanego kasetonu. Ciekawą propozycją dla nowoczesnych miast jest wiata przystankowa Gerlach. Posiada ona estetyczną, ale zminimalizowaną konstrukcję bez ścianek bocznych. Zalecana jest do miejsc zatłoczonych, gdyż ułatwia ona płynne przemieszczanie się osób po chodniku.
Wiata przystankowa lub palarnia
Niektóre modele wiat przystankowych mogą jednocześnie pełnić funkcję palarni zamontowanej w przestrzeni publicznej lub zakładach pracy. Od standardowych konstrukcji różnią się ona posiadaniem dodatkowej ścianki lub osłaniającego panelu, który ma zapobiegać rozpylaniu dymu tytoniowego. Klasycznym przykładem takiej wiato-palarni jest wiata przystankowa typu City, która może być osłonięta właściwie ze wszystkich stron. Modelem idealnym do nowoczesnych miast jest modernistyczna palarnia Futura, która zachwycić może swoim designem i estetyką wykonania. Dość ciekawą propozycje stanowi wiata przystankowa-palarnia OMEGA 3 – wersja COVID, która posiada dodatkowe panele boczne, oddzielające wszystkie miejsca siedzące wewnątrz konstrukcji.
Rodzaje wiat rowerowych
Konstrukcje wiat rowerowych są niezwykle podobne do wiat przystankowych, nie zawierają jednak ławek i bywają też bardziej przestrzenne. Na rynku znaleźć można wiele modeli, które różnią się zarówno wyglądem, jak i ceną. Klasyczną i bardzo przystępną cenowo propozycją może być wiata rowerowa BETA zadaszona poliwęglanem – zawiera ona solidny stelaż i poliwęglanowe zadaszenie, które chroni rowery oraz ich użytkowników przed opadami. Podobną konstrukcję (bez ścianek bocznych) posiada wiata rowerowa TYTAN zadaszona poliwęglanem, wyróżnia się ona jednak niezwykle designerskim stylem, stworzonym z myślą o nowoczesnym miejskim stylu. Znaleźć można także bardziej zabudowane wiaty rowerowe, jak na przykład Parking Rowerowy typu Panel, który doskonale sprawdzi się także jako komfortowa wiata przystankowa.
Zadaszenia w infrastrukturze sportowej
Wiaty są konstrukcjami, których obecność warto przewidzieć organizując otwartą infrastrukturę sportową, np. boisko piłki nożnej. Najczęściej wykorzystywane są one jako wiaty zadaszające miejsce dla zawodników rezerwowych. Klasyczne wiaty boiskowe wykonywane są z aluminium lub stali nierdzewnej, kryte poliwęglanem komorowym (bezbarwnym lub mlecznym) oraz posiadają siedziska w formie plastikowych krzeseł (z oparciami lub bez). Ciekawą i zarazem niezwykle funkcjonalną w warunkach boiskowych propozycją jest wiata stadionowa sportowa dla zawodników rezerwowych typu W. Jest to mobilna wiata boiskowa – jej stelaż zamontowany jest na solidnych kółkach, co pozwala na łatwe przenoszenie wiaty z miejsca na miejsce, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Sprawdź też: